Perjalanan Ke Pulau-Pulau Sabah


Tunku Abdul Rahman Marine Park

Taman laut ini terdiri daripada 5 pulau, Pulau Gaya, Pulau Sapi, Pulau Sulug, Pulau Manukan dan Pulau Mamutik. Anda boleh memilih untuk melawat kesemua pulau,contohnya anda mungkin boleh melawat satu jam di setiap pulau dan bergerak ke pulau yang lain jika anda  bercadang untuk melawat semua 5 pulau. Pada pendapat saya, ada baiknya jika anda memilih satu pulau sahaja untuk diterokai kerana jika anda bercadang untuk meneroka semua pulau ia akan membuatkan anda tergesa-gesa dan anda tidak mendapat untuk berehat sepenuhnya dan meneroka di bawah air.


Pulau Manakah Yang Anda Ingin Lawati ?


Pulau Gaya: Merupakan pulau yang terbesar disekitar sini. Pulau ini juga mempunyai kemudahan penginapan eksklusif 5 Bintang. Padang Point adalah tempat popular untuk menyelam. Denai kembara boleh dilihat di sini walaupun ia kurang diterokai tetapi boleh dilakukan.


Pulau Manukan: Ini adalah pulau kedua terbesar di sini. Pulau Manukan sangat ramai pengunjung kerana terdapat aktiviti snorkelling. Terdapat banyak kemudahan yang ada di Pulau Manukan contohnya Restoran. Akan tetapi penjualan makanan akan ditutup jika restoran itu telah ditempah oleh syarikat lain. Ada baiknya kita membawa makanan sendiri di rumah. Lebih enak dan lebih jimat.

Pulau Sapi: Sebuah pulau yang lebih kecil berbanding dengan Manukan, tempat ini terkenal dengan snorkeling dan menyelam skuba. Tetapi majoriti pelancong sekarang mengalihkan minat mereka untuk Sapi. Sebuah restoran kecil boleh didapati di sini dan ia mempunyai tandas dan pancuran kemudahan asas. Perkhemahan dibenarkan tetapi anda perlu memberitahu warden taman apabila anda sampai disana. Memandangkan pulau ini merupakan antara pulau terkecil, di musim cuti sekolah pulau ini akan dibanjiri oleh manusia.

Pulau Mamutik: Pulau terkecil sekali, pulau ini mempunyai jejak mendaki yang baik, walaupun ia pendek tetapi pemandangan yang indah menghadap ke Laut China Selatan. Rata-rata pengunjung datang kesini kerana snorkeling. Terdapat restoran kecil di sini dan ia mempunyai tandas asas dan kemudahan pancuran mandi. Perkhemahan juga dibenarkan di sini tetapi berhati-hati dengan lalat pasir.

Pulau Sulug: Ini adalah pulau yang paling jauh hampir saiz yang sama seperti Pulau Sapi. Ia tidak mempunyai kemudahan asas. Tidak ramai orang yang melawat pulau ini, anda mungkin berfikir ia adalah pilihan yang tepat untuk percutian yang tenang, tetapi sesetengah orang mungkin merasa agak terlalu tenang.


Bagaimana untuk ke Sana ?

Terdapat banyak cara sebenarnya. Tapi untuk keselamatan anda, saya nasihatkan anda terus ke Jesselton Point untuk memilih pulau anda mahu pergi, membeli tiket bot anda, sewa peralatan (gear snorkeling, jaket keselamatan, tikar pantai) dan berjalan kaki ke jeti. Ambil perhatian bahawa jaket keselamatan dibayar untuk aktiviti sukan air dan tidak untuk perjalanan bot. Setiap bot dilengkapi dengan jaket keselamatan dan mempunyai keperluan keselamatan yang memerlukan penumpang memakainya manakala di atas kapal (jaket keselamatan tidak boleh dibawa keluar dari bot). Jadi jangan bazirkan duit anda untuk jaket keselamatan kerana ia sudah termasuk dalam pembayaran boat anda. Melainkan anda ingin menyewa untuk aktiviti atas air.

Tips: Terdapat banyak pengusaha bot beratur di kaunter. Berjalan-jalan dan menawar harga. Biasanya kaunter yang berada jauh dari pintu masuk mempunyai harga yang lebih baik.


Berapa Banyak Kos Yang Diperlukan?


Ia bergantung berapa banyak pulau yang anda mahu lawati. Setiap pulau anda dikenakan bayaran sekitar RM23. Anda boleh tawar-menawar berdasarkan berapa ramai orang yang anda ada dan berapa banyak pulau-pulau yang anda mahu pergi. Yuran Jeti kos RM7.20 tambahan (pada April 2012). Terdapat juga bayaran pemuliharaan iaitu RM3 (penduduk tempatan) dan RM10 (warga asing) apabila tiba di pulau itu. Bayaran pemuliharaan sekali sahaja tidak kira berapa banyak pulau-pulau yang anda lawati pada hari itu. 

Jadual Boat

Boat berlepas dari jam 7.30 pagi sehingga 4.30 petang. Biasanya anda tidak perlu menunggu lebih dari 10 minit pada waktu pagi. Waktu balik ke Jeselton Point adalah dari pukul 1.00 petang hingga 5.00 Petang. Jika anda ingin balik awal, anda kena memberitahu pengurus boat disekitar sana.

Aktiviti Laut

Pulau Manukan, Pulau Mamutik dan Pulau Sapi yang popular untuk snorkeling. Anda tidak perlu membayar untuk snorkel, hanya menyewa peralatan dari Jeselton Point (lebih murah) atau sewa apabila anda sampai ke pulau itu pada harga yang lebih tinggi. Parasailing, banana boat atau sukan air yang lain boleh ditempah sebaik sahaja anda tiba di pulau itu.


PSSTT ! Lawat sini untuk lebih banyak gambar ------> FLICKR

2 comments:

Kritikan Seorang Engineer Bertauliah