Skip to main content

Hukum Memakan Balut [Telur yang Mengandung Anak Ayam yang Mati]





Soalan:

Balut adalah telur itik atau ayam yang telah dibuahi yang didalamnya terkandung janin yang hampir sempurna. Telur ini direbus dan dimakan di cangkangnya. Umumnya orang di Filipina percaya bahwa telur tersebut mengandung protein tinggi dan bermanfaat untuk jantung. Makanan ini dijual di pasar-pasar Filipina dan juga di jalan-jalan. Apa hukum memakan telur semacam ini?



Jawapan:

Segala puji hanya bagi Allah Ta’ala.
Deskripsi telur semacam ini yang ada pada beberapa website adalah sebagai berikut:

“Perkembangan anak ayam biasaya menghabiskan waktu sebanyak 28 hari. Namun Balut adalah telur yang telah dierami selama 18 hari saja sampai mereka benar-benar memiliki janin dengan skeleton [kerangka] yang masih sederhana.

Ketika telur telah berusia 16-20 hari, maka telur-telur tersebut siap untuk dibawa ke pasar dimana telur-telur tersebut akan direbus untuk ribuan pelanggan yang menikmati makanan ini. Ini tergantung dari ukuran telur. Telur terbaik adalah yang berusia 18 hari. Para penjual mencuci telur menggunakan spons lalu ketika telah benar-benar bersih , mereka meletakannya di panci dan direbus.”

Memakan telur yang mengandung janin yang belum sempurna, hukumnya adalah haram karena itu termasuk memakan bangkai [sesuatu yang mati tanpa disembelih sesuai syariat-ed]. Memakan bangkai telah pasti keharamannya dalam syariat islam.

Para Ulama dari Lajnah Daa-imah Lil Ifta- telah ditanya seputar hukum memakan telur seperti ini dan mereka memfatwakan haramnya.

Mereka ditanya:

Ketika kami mengunjungi Filipina, kami perhatikan bahwa orang-orang di negeri tersebut umumnya memakan sebuah hidangan yang mereka sebut Balut. Ini merupakan telur ayam yang di tempatkan dalam inkubator sampai  berkembang membentuk anak ayam kecil dengan semua anggota-anggota tubuhnya. Tiga hari sebelum telur itu ditetaskan mereka memasak telur tersebut dalam air sampai matang lalu mereka memecahkan cangkang telur tersebut dan memakan anak ayam yang terdapat didalamnya.Mohon berikan fatwa kepada kami berkenaan hukum memakan makanan ini.

Lajnah Da-imah menjawab:

Seperti yang disebutkan, anak ayam ini dikira sebagai bangkai dan tidak dibolehkan untuk memakannya kerana telah terbentuk anak ayam didalam telur tersebut dan larangan memakan bangkai telah diketahui  secara pasti dan dikenal luas dalam islam [Ma'lum minaddin Bidharurah-ed].

Tertanda, Syaikh ‘Abdul ‘Aziz Alu Syaikh, Syaikh ‘Abdullah bin Al-Ghadyaan, Syaikh Shalih Al-Fauzan dan Syaikh Bakr Abu Zaid

{Fataawa Al-Lajnah Ad-Daa-imah: 22/305}

Wallahua’lam.

Comments

  1. Ilmu bermanfaat. Napelah tak dibiar ayan tu hidup. Kalau besar kan lebih elok dagingnya.

    ReplyDelete
  2. Itulah pasal. Tak patut betul...

    Terima kasih utk info!

    ReplyDelete

Post a Comment

Kritikan Seorang Engineer Bertauliah

Popular posts from this blog

Tubuh Mongelku Di Kucup.. Di Isap.. Di Ramas Sepuas-puasnya

Kisah hidupku bermula di sebuah pub terkenal di ibu kota. Aku ditempatkan disuatu tempat yg sempit bersama 19 yg lain Tauke Leong yaaaa..aku masih ingat nama itu..dialah yg memiliki kami..Suatu malam datang seoranglelaki bernama Joe. Aku tak pasti apa yg dibincangkan oleh Joe dgn Taukey Leong..apa yg aku ingat..setelah itu Joe menghampiri dan membawa aku pergi..aku resah meninggalkan kawan yang lain.

Mereka hanya mampu melemparkan pandangan sayu penuh simpati? simpati padaku dan jugak pada diri mereka sendiri..kerna mereka sedar? mereka juga bakal menerima nasib yang sama? Joe membawa aku berjalan ? jalan menyusuri kaki lima ibu kota dengan riang..sungguh indah pemandangan bandaraya ini alangkah bahagianya jika aku dapat menikmati malam-malam begini tanpa kongkongan..tanpa perlu menjadi hamba kepada sesiapa..

Tiba Joe berhenti..melabuhkan punggung sambil tersenyum, menyeringai seolah-oleh ada sesuatu yg sedang mengeletek nafsunya perlahan-lahan Joe menyentuh tubuhku..dilurut-lurutnya …

Kenali Hafiz Mahamad

Wow ! Tak sangka mamat ni makin popular dikalangan gadis-gadis. Well, ramai pompuan nak boyfriend dia macam Hafiz Mahamad kan. Siapa je tak mau dilayan macam princess. Okay, buat yang masih tak kenal siapa Hafiz Mahamad ni, boleh lah Stalk Instagram, Twitter dan FB dia. Buat lelaki-lelaki diluar sana, boleh la ambil inspirasi dari dia. Hehehe



Instagram           :@Hafizmahamad
Twitter               : @Hafizmahamad
Facebook           :  Hafiz Mahamad

ZULASRI : Power shall ! 

JOM TERJAH STORY NI JUGA :
Bagaimana badan kita beroperasiJenis denda yang guru lakukan di sekolahProjek bahasa asing Kem Bina Insan guru Vokasional Mid Night Movie - The Hunger Games MockingJay

Cara mengambil SPM semula

Untuk mendapat kerja di institusi kerajaan dengan kelayakan SPM sekarang ni amat sukar. Banyak persaingan berlaku diantara pelajar lain. Semakin ramai pelajar Malaysia semakin pandai dengan mendapat keputusan yang cemerlang. Baru-baru ini, aku mendapat email daripada seorang sahabat blog yang mempertanyakan bagaimana untuk mengambil SPM semula. Okay, sebelum kita ingin mengambil peperiksaan ulangan, kita hendaklah berpegang dengan syarat yang diberikan oleh Kementerian.


Syarat Pendaftaran Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)


Pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kerajaan / Sekolah Menengah Bantuan Kerajaan / Sekolah Swasta yang diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
atau

Mereka yang pernah menduduki PMR sekurang-kurangnya 1 (satu) tahun sebelum mendaftar untuk menduduki peperiksaan SPM.
atau
Mereka yang pernah menduduki peperiksaan SPM / SPM(V) / SPVM / MCE / SC / FMC.
atau
Mereka yang telah mencapai umur 19 17 tahun pada 1 Januari dalam tahun peperiksaan SPM semasa.

Merek…