6 PERINGATAN HARIAN YANG PERLU DIUBAH TAHUN 2020

By Zulasri Ashaari - December 31, 2019




 6 Peringatan Harian yang perlu dilaksanakan tahun 2020 ini supaya kehidupan lebih baik daripada tahun sebelumnya. So ini adalah 7 Peringatan Harian yang perlu dibuat !

1. DO YOUR ABSOLUTE BEST

Sentiasa buat yang terbaik dalam semua perkara. Tahun ini, aku taknak buat kerja separuh-separuh dah. Kalau nak buat kerja tu, effort kena 100% ya ! Come on Zulasri ! You can do it !

2. KEEP A POSITIVE MINDSET

Sentiasa positif dalam melakukan apa pun. Orang pernah cakap, minda yang positive ni banyak kebaikannya. antaranya ialah 

Rasa lebih kuat: Anda akan rasa lebih berkeyakinan dan lebih bermotivasi dengan minda yang positif. Keadaan ini akan membuat anda lebih kuat dan kuat.

Lebih banyak tenaga: Bila dah positif, tenaga anda akan bertambah. No more mood Malas !

Fikiran lebih tenang: ini biasalah, bila anda dah berfikiran positif, ofkos fikiran pun akan jauh lebih tenang.

3. EMBRACE NEW CHALLENGES

Yeah ! Tahun 2020 pasti akan banyak cabaran baru yang bakal tempuhi. Antaranya jadi tenaga pengajar lah. Hahaha. Okay, tahum ni aku berfikir untuk buat sedikit kelainan. Aku nak start buat Video untuk Youtube. So harap menjadi la yeee.. hehe

4. BE THANKFUL FOR YOUR BLESSING

Sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang Allah berikan. Kena ingat, Allah tak akan menguju hambaNya diluar kemampuan kita. Banyak sebenarnya kebaikan bersyukur ni, antaranya ialah 

  • Dapat Kurangkan kemurungan.
  • Meningkatkan harga diri kami.
  • Meningkatkan tenaga kita.
  • Membangunkan sistem imun yang kuat
  • Kurangkan tekanan darah. 
  • Mengurangkan dan mengatasi tekanan negatif. 
 So guys, keep positive, Insyaallah semua akan dimudahkan.

 5. USE YOUR TIME AND ENERGY WISELY

  • Kurang Tekanan - Menguruskan masa dengan baik akan dapat mengurangkan tahap tekanan anda.So tahun 2020 ni, harap tak banyak la tekanan yang datang.
  • Banyak benda yang dapat dibuat- Sudah tentu, menjadi produktif merupakan salah satu tujuan utama pengurusan masa. So lepasni, jangan buat benda sia-sia lagi. Keep learn new things.
  • Less Rework - Buat sesuatu perkara tu, berikan komitmen 100%. Jangan sesekali nak buat kerja sambil lewa. Tak pasal-pasal nanti kena buat benda tu berkali-kali. Kan dah buang masa tu.
  • Kurang Gangguan Hidup dan Masalah - Berapa kerapkah anda membuat masalah anda sendiri? Haaa so kali ini, kurangkan buat benda-benda yang tak sepatutnya okay. Heheh 

6.  WHAT YOU BELIEVE, YOU CAN ACHIEVE 

"Percaya pada diri dengan harapan dan keyakinan" - Lagu Akedemi Fantasia kalau korang masih ingatlah. Haha. So, saya selalu ingatan diri sendiri, sentiasa percaya dengan diri kita. Tiada orang yang boleh buat anda yakin melainkan anda sendiri. Sentiasa yakin dan buat apa yang anda suka. Peduli apa orang lain nak cakap, yang penting kita happy. Jangan biarkan orang lain buat anda down okay? 

So guys, see you next post :)

Zulasri Ashaari Lubis 

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

Kritikan Seorang Engineer Bertauliah