Cara mengambil SPM semula

By Zulasri Ashaari - January 07, 2014






Untuk mendapat kerja di institusi kerajaan dengan kelayakan SPM sekarang ni amat sukar. Banyak persaingan berlaku diantara pelajar lain. Semakin ramai pelajar Malaysia semakin pandai dengan mendapat keputusan yang cemerlang. Baru-baru ini, aku mendapat email daripada seorang sahabat blog yang mempertanyakan bagaimana untuk mengambil SPM semula. Okay, sebelum kita ingin mengambil peperiksaan ulangan, kita hendaklah berpegang dengan syarat yang diberikan oleh Kementerian.


Syarat Pendaftaran Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)


  • Pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kerajaan / Sekolah Menengah Bantuan Kerajaan / Sekolah Swasta yang diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

atau


  • Mereka yang pernah menduduki PMR sekurang-kurangnya 1 (satu) tahun sebelum mendaftar untuk menduduki peperiksaan SPM.

atau

  • Mereka yang pernah menduduki peperiksaan SPM / SPM(V) / SPVM / MCE / SC / FMC.

atau

  • Mereka yang telah mencapai umur 19 17 tahun pada 1 Januari dalam tahun peperiksaan SPM semasa.


Mereka yang tidak memenuhi mana-mana satu syarat menduduki peperiksaan tersebut di atas tetapi dapat memberi alasan yang munasabah boleh memohon kelulusan untuk mengambil peperiksaan daripada Pengarah Peperiksaan, selewat-lewatnya akhir Januari tahun peperiksaan. Ini termasuk pegawai kerajaan yang memerlukan kelulusan Bahasa Melayu untuk pengesahan jawatan dan pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam yang memerlukan kelulusan Bahasa Melayu sebagai syarat mendapatkan ijazah.

Syarat Pemilihan Mata Pelajaran:

Calon hendaklah merujuk Kumpulan mata pelajaran dalam buku Peraturan dan Panduan Peperiksaan SPM 2006 dan memastikan mata pelajaran yang dipilih tidak bertembung waktu peperiksaannya. Jika bertembung, calon dikehendaki mendaftar hanya satu mata pelajaran dan menggugurkan mata pelajaran lain yang bertembung dengannya.
Calon yang mengambil Peperiksaan SPM kali pertama wajib mendaftar mata pelajaran berikut:-

1103 Bahasa Melayu
1119 Bahasa Inggeris
1223 Pendidikan Islam atau 1225 Pendidikan Moral
1249 Sejarah
1449 Matematik
1511 Sains

Calon juga boleh menambah mata pelajaran lain seperti yang ditawarkan buku Peraturan dan Panduan Peperiksaan SPM 2006 serta tertakluk kepada syarat mata pelajaran berkenaan dan perkara 1.
Maklumat lanjut sila rujuk Lembaga Peperiksaan Malaysia.

HOT !!! - KLIK SINI UNTUK LIHAT CARA PENDAFTARAN ULANG SPM 2017


  • Share:

You Might Also Like

67 comments

  1. Keputusan saya semua D & E..macam mana saya nak ambil balik sijil spm

    ReplyDelete
  2. tahun 2000 saya menduduki pmr.tahun 2001 tingkatan 4 saya berhenti sekolah dan join kolej swasta.boleh ke saya mengambil spm sekarang?macam mana nak buat pendaftaran dan dimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je.. SPM boleh didaftar di bahagian pendidikan KPM.Rasanya ada college yg menawarkan pengambilan SPM juga

      Delete
  3. assalam tuan nak tnyalah..saya pernah ulang spm untuk kali kedua subjek fiz,kim dan bio tetapi tetap tidak dpt kredit(c) juga sama seperti kali pertama.jadi boleh ke saya ulang tetapi hanya dengan mengambil satu subjek sahaja iaitu sains biasa?mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya boleh.. cuma kena kluar sedikit duit la..huhu

      Delete
  4. Saya dibuang sekolah pada tahun 2015 dan bolehkah saya mengambil spm pada tahun ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun dalam situasi yang sama , sekarang ni nak tahun kalau dibuang tahun 2014 skrg nak amek spm boleh ke tak ya ?

      Delete
    2. korang boleh jadi calon persendirian. Korang Boleh rujuk kat sini (http://lp.moe.gov.my/images/bahan/Borang/2017/CALON%20SPM%20PERSENDIRIAN%20-%20PANDUAN%20pin2017.pdf)

      Delete
    3. Bole, yang penting ada $$$... tak kisah dibuang ke tak, SPM open utk semua.. cuma kalau nak study tu, ble study sendiri atau bayar tuition kat institusi lain

      Delete
  5. Nak tanya sye spm 2007 jika sye nak ambil ulangan spm persendirian layak lagi ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Layak je.. zaman saya dulu, pakcik2 dan makcik2 yg dah tua pun ambil SPM. Ilmu tak ikut had umur :)

      Delete
  6. Nak tanya sye spm 2007 jika sye nak ambil ulangan spm persendirian layak lagi ker?

    ReplyDelete
  7. Saya dapat 5b+ 4b 1c.. Boleh tak kalau saya nak mohon pengulangan spm persendirian..??

    ReplyDelete
  8. Saya x hadir masa peperiksaan spm tahun 2016.. boleh ke saya ambil peperiksaan semula tahun ni.. bagaimanna caranya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ble rujuk mohe atau LINK Ini bagi tahun 2017 http://lp.moe.gov.my/images/bahan/Borang/2017/CALON%20SPM%20PERSENDIRIAN%20-%20PANDUAN%20pin2017.pdf

      Delete
  9. Result spm yg sya perolehi pda thun 2016 agak tidak memuaskan ,1B 3C+ 1C 4D...
    Boleh ka saya mengulang semula pada tahun ini 2017? Walaupun saya telah memasuki tingkatan 6

    ReplyDelete
  10. Assalam bang saya nak tanya..result saya agak ok dan lepas spm saya trus kerja dan tak masuk matrikulasi kalau saya perbaiki spm saya boleh tak saya masuk asasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau result dah ok kenapa nak baiki lagi? Bole je dik, yang penting adik kena tau, kursus asasi swasta TAK BOLEH sambung mana-mana kos degree di Universiti Awam ! So misalnya adik berniat nak sambung degree kat UM, So ambil asasi kat UM. :)

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Salam...lau BM x credit, kne isi borang pengulangan subjek BM dkt PDD? X prlu ke sekolah utk meminta tanda tgn pngetua bgi dokument borang pengulangan subjek tersebut?

    Andai kata la result pengulangan bgi subjek BM mendapat kpujian,adakah suratan tawaran kmasukkan tingkatan 6 bgi thun 2017 akan di post ke rumah secara automatik @ kena buat rayuan utk masuk T6?
    Sbab di jangka bulan 8 akan kluar result pperiksaan bgi subjek ulangan,masih boleh lgi ke nk msuk T6? Biasa nya dlm pertengahan bulan thun ni,sesi pembelajaran bgi plajar T6 telah bermula?
    TQ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam.. Kalau nak ulang subjek, boleh terus berurusan dengan pendidikan negeri. Biasanya kalau dah hbs sekolah, segala urusan tu kna buat sendiri melainkan sekolah adik tu boleh bantu.. Try tanya cikgu2 adik & biasanya urusan kita dengan sekolah hanyalah penempatan nak ambil peperiksaan tersebut. Biasanya result tingkatan 6 ditawarkan hanya pd yg layak.. Untuk tahun 2017 tak pasti camana prosesnya. abang lepasan spm 2009 hahaha

      Delete
    2. Oh...mcm tu..
      Terima kasih atas jawapannye..

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Salam,nk tnye la macam mana nak ambik paper ulangan bagi subjek bahasa inggeris ye?..sye ambik spm tahun 2011..boleh tolong jelaskn..tq admin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tgk link kat atas tu cara-cara nak daftar. :)

      Delete
  16. Kita kena ppd yang terdekat ke untuk daftar spm ulangan... Saya nak ambik spm ulangan november.. Boleh daftar lagi ke?? Mintak Pencerahan

    ReplyDelete
  17. Salam...sy spm 2005 tp bnyak paper yg x dpt hadir... kalau sy nak ulang boleh ke ambil mata pelajran yg wajib sahaja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole je.. cuma untuk sambung study susah skit la & ada sesetengah tmpt kerja tu mmg dia nak ada subjek2 yg khusus sblm dia terima org bekerja...

      Delete
  18. assalamualaikum..saya bakal mengambil spm persendirian bulan november nanti..boleh saya tahu ujian lisan cuma untuk bm dan bi sahaja ke.?dan perlu ke saya menduduki peperiksaan percubaan..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujian lisan, Ujian setiap subjek tu biasanya tak dipandang sangat dik.. Orang nak tgk result SPM sebenar je.. Lagpun biasanya ujian lisan tu cikgu kasih lulus je.. jarang gagal... Percubaan tak perlu, trus je SPM since adik dah pun pernah ambil SPM

      Delete
  19. Assalamualaikum Tuan, saya ingin bertanya saya tidak pernah menduduki mana-mana peperiksaan (dibaca, tidak pernah ke sekolah). Bolehkah saya memohon untuk mengambil peperiksaan SPM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh... ada beberapa institusi swasta yang menyediakan khidmat tersebut.. So boleh la study dulu sebelum ambil SPM.. hehe

      Delete
  20. kalau umr 21 tahun bole ambi spm ke?

    ReplyDelete
  21. nak tnya boleh ke amik spm dua kali? ..maksudnya first time tu amik sastera..then kali kedua amik physics chemistry bio & addmath without belajar langsung subject tu..trus amik paper shj..mohon reply asap..urgent..to me mmg xboleh rsenye..but nk confirmation and proof je sbb nk bongkarkan penipuan kwn yg jenis kaki kelentong..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPM ni bebas.. Kamu boleh ambil berapa banyak yang kamu suka & subjek apa yg korang nak. Cuma ia memerlukan duit yang banyak sbb satu subjek tu pun dah mahal.. Tak sure berapa harga skrg.

      Delete
  22. assalamkum tuan.. boleh saya tahu bagaimana cara exam bahasa english sekarang nie? untuk 2018, bila peperiksaan akan ada?? saya dalam situasi sukar sekarang nie.. result SPM saya semua okey je.. tp bahasa english saya gagal.. saya SPM 2010.. STPM 2012.. tamat degree dah jugak pon.. tapi sukar dpat kerja disebabkan english saya gagal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan saya, baik try ambil MUET sbb taraf muet lagi tinggi..

      Delete
  23. Than bole tak kalau saya nak tukar subjek add math kepada subjek geo masa ulangan nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh... yang penting ada duit.. sbb ada je makcik pakcik yang mengulang subjek2 tertentu atas desakan kerja..

      Delete
  24. Hello ,sy ingin bertanya ,sy berhenti sekolah pada tingkatan 3 ,waktu itu sy tidak menduduki PMR ,bole ke sy ingin terus mengambil peperikasaan SPM ,ataupon sy perlu mengambil PMR semula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, tu kena rujuk KPM. saya sendiri tak tahu mengenai tu.. kalau saya dapat info, saya akan share ok?

      Delete
  25. Tanye je ye..kalau PMR xde bleyh mik spm terus ke..ke nk kena amik pmr dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, tu kena rujuk KPM. saya sendiri tak tahu mengenai tu.. kalau saya dapat info, saya akan share ok?

      Delete
  26. Salam , nak tanya, saya calon spm 2012, dan mendapat gred lulus pada bahasa english, jadi perlu ke saya menjalani ujian lisan sedangkan saya sda menduduki oral test dan mempunyai sijil. Harap admin dpt membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak tak sure plak. Rasanya tak perlu, just kena ada salinan & bukti sijil tu je

      Delete
  27. Assalamualaikum..tuan sy menduduki spm di smk pada tahun 2012.. result BM sy D.. sekarang dah tahun 2018.. Sy bercita2 nak keje kerajaan.. Sy perlu ambil SPMU untuk BM sahaja atau ambil SPM terbuka untuk 6 subjet ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut kemampuan boy.. Bayaran untuk mengulang SPM mahal gak

      Delete
  28. Assalamualaikum tuan,saya lepasan spm 2014 tapi aliran akaun,boleh tak saya ambil aliran sains untuk calon persendirian?

    ReplyDelete
  29. Assalammualaikum.. Ank sy dh berenti sekolah masa semester ke 2 form 5..tp sy berusaha utk pujuk pengetua agar ank sy blh ambik spm sbgi org luar since nma dh didaftar pihak sekolh.. Tp hari ni masa exam bm slip peperiksaan hilang.. Mungkin ini ujian Allah utk saya.. Tp sy dh putus hrpn dan kecewa..ap ptut sy buat sbb sy nakkan ank sy ambik spm..sbb ank2 sy ank yatim.. Klu lh Allah ambik saya masa depan mereka terjamin dgn ilmu.. Bntu sy yg tgh buntu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam.. Saya cadangkan, baik ambil sekolah swasta.. ada je banyak sekolah yang menerimah pelajar baru.. sana boleh ambil secara persendirian. Cuma agak sedikit mahal. huhu

      Delete
  30. Spm tahun 1999 boleh repeat lagi ke skrg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je.. cuma syllabus dah berubah.. kena belajar sendiri lah or ambil private.

      Delete
  31. As slm, tuan sijil spm ulangan ni sama ke macam spm sebenar (pertama kali) sebab takut universiti/college tak terima spm u..sy pun x berapa pasti sbb saya nak apply software engineering tetapi saya tidak amik computer science

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sahaja... compare result dengan result sebelum dan pilih ayng terbaik..

      Delete
  32. sya pernah mendduki SPM pada tahun 2018 dan saya gagal subject sejarah mendapat gred G dan boleh ke kalau Sya nak menduduki SPM pada 2020 ataupun pada tahun ini kene ambek semua subject .

    ReplyDelete
  33. sya sejarah dapat gred d dalam spm 2018 boleh saya retake spm? dan berapa attempt sya boleh ambik dalam subjek itu?

    ReplyDelete
  34. hello, bole je tuu.. yang penting kna ada duit & daftar... Ada beberapa pusat tuition swasta pun menawarkan pengulangan spm.. Cuma mungkin agak mahal.. So baik refer ppd or kpm dlu..

    ReplyDelete

Kritikan Seorang Engineer Bertauliah