Bagaimana Cara Untuk Mengesan Kamera CCTV Yang Tersembunyi?

By Zulasri Ashaari - December 22, 2013

Dapat info ni dari rakan. Aku harap dengan info ini, kita akan lebih berhati-hati okay? Aku ingin kongsikan tips untuk kesan CCTV tanpa wayar (wireless) yang tersembunyi terutamanya dalam tandas perempuan. 

Sekarang ni semakin berleluasa kes orang pasang CCTV tersembunyi di dalam tandas. Kebaikan CCTV ni sudah tentulah untuk memantau sebarang perkara yang tidak bagus tapi telah disalahgunakan oleh pihak tak bertanggungjawab dengan pasang di tempat yang tidak sepatutnya. Aku telah dapat tips ni daripada Pegawai Forensik bahagian video & audio, jadi ianya boleh dipercayai 99.9%. 




Cara untuk kesan CCTV tersembunyi

  •  Sebelum masuk tandas. Sila bawa handphone yang ada aplikasi bluetooth. 
  • Turn ON bluetooth & 'search device' yang ada. Jika anda tidak faham bagaimana nak cari 'device', anda cuba 'send' gambar @ 'lagu' kepada kawan anda. Kemudian kemudian tekan via bluetooth dan anda boleh nampak 'device' yang ada di dalam biliktu. 
  • Jika anda jumpa 'device' yang namanya “WDX 2201, CAM 122″ atau apa-apa nama yang anda rasa sangat pelik bunyinya, sebaik2nya batalkan hajat anda untuk salin pakaian kerana berkemungkinan besar terdapat wireless CCTV.

Kenapa mesti kesan guna bluetooth handphone?


Sebabnya CCTV yang dipasang ialah jenis tanpa wayar yang digunakan secara ber’bluetooth’ seperti kes nasha aziz dulu. Yang manual dah tentu akan nampak wayar -wayar yang berselerak. 

ADMIN : Hati-hati bawa handphone masuk tandas supaya tak terjatuh ke dalam lubang tandas - berhati hati kaum hawa.

  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. Replies
    1. kalau tada bluetooth, terpaksa cari secara manual ja la.. tgk sekeliling kalau2 ada benda yg mencurigakan.

      Delete

Kritikan Seorang Engineer Bertauliah