Tips kurus

Baru tadi aku baca akhbar yang mengatakan tahap obesiti di Malaysia semakin merisaukan. Tahu kah anda, berat badan yang berlebihan merupakan punca utama pada penyakit kronik seperti serangan jantung, kanser dan kencing manis. Jadi tidak hairan lah sekarang ni ramai orang yang mempunyai masalah ini. Hari ini aku akan beri sedikit tips macam mana aku kurangkan berat badan ku ni. Harap ia boleh membantu lah yee



NIAT

Setiap perkara yang ingin kita lakukan, kita kena sertakan dengan niat dan keazaman. Sentiasa fikir positif dan yakin pada diri. Sekiranya anda betul-betul ingin menurunkan berat badan, anda kena ada keazaman yang kuat kerana proses ini tidak secepat yang anda sangka. Munkin ia akan memakan masa berbulan-bulan, mala bertahun.

DIET YANG BETUL

Diet adalah mengambil semua nutrisi seperti karbohidrat,lemak, protein,vitamin dan mineral. Ada sesetengah orang mengurangkan semua pengambilan seratnya. Sebenarnya itu bukan lah dirt yang betul sebab ia tidak membantu mala akan membuatkan anda jatuh sakit. Apa yang penting, makan ikut masa yang betul dan kawal kuantiti yang diambil.

ELAK MINUM MINUMAN BERKARBONAT

Dulu cikgu aku pernah cakap, kita boleh minum benda ni. Tapi dengan jumlah yang sedikit. Ini kerana, jika anda mengambil dengan jumlah yang lebih dari apa yang diperlukan ia akan menjadi lemak pada tubuh anda. Selain itu, minuman ini juga mempunyai jumlah gula yang sangat banyak yang cukup untuk menambah berat badan anda.

PERBANYAKKAN AKTIVITI

Salah satu cara yang paling berkesan ialah melakukan banyak aktiviti seperti berbasikal, berenang, bersukan dan lain-lain lagi. Aktiviti yang aku selalu lakukan main bowling je lah. Siapa yang lapang tu boleh lah jumpa aku di CPS BOWL Sabah. 




BERSENAM

Selain aktiviti sihat, anda juga mesti jerap bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Dengan senaman yang konsisten dan efektif, anda boleh menambah pembakaran lemak yang ada pada tubuh anda. Untuk permulaan, anda boleh berjalan dengan lahu selama 20 minit. Dengan berjalan kaki, anda boleh mengurangkan risiko sakit jantung. Senaman yang paling mudah, jogging sekurang-kurangnya 30minit tanpa henti. Insyaallah berkesan

Admin : Harap anda teruskan usaha anda untuk kekal sihat. 

2 comments:

  1. Diet2 tak main sbb kalau diet tak pernah jalan punya da T_T Kalau exercise seminggu for 30 mins everyday, menurun dgn hebat :D Pastu naik dengan hebat gak. Lewl.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaha...kena belajar perlahan-lahan bha..haha teruskan usaha untuk kekal sihat :D

      Delete

Kritikan Seorang Engineer Bertauliah