Anak Kucing Dimasukkan di dalam balang kaca



Makin hari manusia makin pelik dan makin bodoh. Ingatkan dunia makin maju, pemikiran manusia nie boleh la maju ke hadapan tapi sebaliknya pulak yang jadi. Makin maju, makin bangang. Nilai moral dah takdak dalam diri. Ini yang berlaku pada dunia luar sana. Kekejaman yang berlaku kepada kucing hidup-hidup. Ya Allah. Kesiannya aku tengok. :-(


Terdapat seorang Jepun di New York sedang menjual suatu produk baru; yg dikenali sebagai 'Kucing Bonsai'. Apa yang orang Jepun ini buat ialah memadatkan seekor anak kucing ke dalam balang atau botol yang diperbuat daripada kaca.


Kemudian, dua batang straw akan dimasukkan ke dalam balang itu melalui dua lubang kecil yg ditebuk di atas penutup balang itu. Tujuan dua straw itu ialah satu utk memberi makanan kepada anak kucing itu, dan satu lagi utk mengeluarkan najisnya.




Untuk memastikan anak kucing itu membesar dan mengikut rupa dan saiz balang atau botol itu, dia akan memberi anak kucing itu makan sejenis dadah yang akan menjadikan tulangnya lembut, supaya badannya mudah utk mengikut bentuk dalaman balang itu. Dia hanya akan berhentikan pemberian makanan dadah ini sekiranya anak kucing itu mati.


Adakah penganiayaan dan pengzaliman seperti ini dapat dihentikan? Anak kucing itu pasti tidak boleh bergerak di dalam balang itu, apatah lagi utk membersihkan badannya, dan langsung tak boleh membuat apa-apa. Kalau dia menjerit sekalipun, siapa yang akan mendengar jeritan batinnya di dalam balang itu?
Barangan yang zalim seperti ini telah dipasarkan secara meluas di serata New York, Indonesia dan New Zealand. Apa yang lebih menyedihkannya ialah, dia menganiaya haiwan yang tidak dapat mempertahankan diri mereka. Padahal masih banyak lagi objek lain yang boleh dikormesialkan... Bukan menzalimi benda hidup seperti anak-anak kucing itu!





Kami benar-benar mengharap penganiayaan seperti ini dapat dihentikan secepat mungkin. Jika 'kucing bonsai' seperti ini menjadi trend baru dan setiap orang ingin membelinya, tiada apa lagi yang dapat kami katakan lagi jika unsur-unsur kemanusiaan sudah hilang dalam sanubari manusia itu sendiri.

Betapa seksanya kucing dalam botol tue. Nak gerak tak boleh, nak berbunyi pon tak boleh. Comel-comel kot kucing-kucing nie. Memang xdak sivik orang yang buat macam nie. Memang bodoh tahap tinggi sekali. Takdak yang lagi bodoh melainkan orang yang buat nie.


P/S : Kucing adalah haiwan kesayangan Nabi junjungan kita iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Adakah anda rela melihat kucing didera, dianiaya kejam seperti ini?? Hebohkan!

2 comments:

  1. kenapa bangang sangat diorang nih? huhu...gerammnyaa...kesian dgn kucing tu...eeee

    ReplyDelete
  2. kesiannya tengok kucing tu..mmg zalim.

    ReplyDelete

Kritikan Seorang Engineer Bertauliah