Friday, September 28, 2012

Tiga Sikap Yang Membuatkan Wanita Nampak Hodoh


Assalamualaikum warahmatullah,

Pernahkah anda melihat wanita yang terlalu cantik, sempurna segala zahirnya, anggun bergaya dengan kosmetik dan perhiasannya bak supermodel? Bukan hanya lelaki yang suka memandang, bahkan sesama perempuan juga tertarik melihat penampilan yang sedap dipandang. Tetapi sayangnya, setelah anda mengenali hati budinya, dia sungguh berbeza luaran dan dalaman. Luaran amat memukau, manakala dalaman pula sungguh memeranjatkan!

Lelaki yang hidung belang memang tidak ambil kisah tentang keperibadian seorang wanita. Apa yang penting buat mereka adalah seksi dan boleh memuaskan nafsu keji mereka. Tetapi, lelaki sejati yang beriman tidak akan sanggup mengambil isteri seorang wanita yang jahil, busuk hati dan kesat lidah sebagai pendamping hidup.

Ada pula yang mengambil risiko cuba-cuba untuk nasib, manalah tahu si jelita ini boleh berubah perangainya suatu hari nanti, tapi nahas pula yang diperolehi, habis beribu ringgit melabur supaya isteri berubah, tetapi tidak juga berhasil usaha untuk ‘turn over’ hati dan sikapnya.

Setiap wanita yang dilahirkan dalam keadaan sempurna jasmaninya, jangan berpuas hati dahulu sebelum menilai kelemahan yang tersembunyi dari pandangan orang lain. Jika anda memiliki tiga sifat berikut ini, baik berhati-hati kerana setiap lelaki yang mengenali mungkin akan lari meninggalkan anda.

1 – Jahil
Dunia semakin maju, teknologi dan informasi terkini telah pun tersebar dengan pesat dan cepat. Wanita dulu dan sekarang jauh berbeza, tetapi yang tidak pernah berubah adalah kefahaman agama yang mesti dipegang dengan kuat, seiring beredarnya masa menuju akhir zaman yang semakin mencabar.

Jahil tentang ilmu dunia dan akhirat adalah kelemahan yang membuat anda nampak hodoh. Hanya ilmu yang boleh mengangkat status seseorang dan merubah sejarah hidup manusia. Ilmu dunia jika tidak diiringi dengan ilmu akhirat (agama) akan pincang.

Wanita yang mempunyai kelulusan dalam bidang perubatan, ekonomi, sosiologi, antropologi, politik, sains dan lain-lain akan tersesat tanpa bimbingan ilmu agama yang sahih. Inikan pula wanita yang tidak tahu apa-apa selain kosmetik dan butik, jadi hendak ke mana dibawa anak-anak yang lahir dari rahim mereka ini?

2 – Buta hati
Cantik paras rupa tetapi buta hati. Tidak akan selamat sesiapa pun yang mendampingi wanita sebegini. Hati merupakan pusat tenaga pada diri manusia. Jika baik hatinya maka baiklah amalannya dan begitulah sebaliknya. Mengapa sibuk mandi aura bunga-bungaan sebagai pembangkit tenaga dalaman tetapi hati pula dibiarkan busuk dan bernanah.

Apakah yang menyebabkan hati sakit?

i) Tidak mengenal Allah dan Rasul dengan sebenarnya

Jalan mengenal Allah dan Rasul adalah dengan mempelajari al-Quran dan hadis. Bukan setakat dibaca tapi dikaji, difahami, diamalkan dn diperjuangkan. Kalau pergi ke pusat rawatan kecantikan atau salun pasti waktu habis dua tiga jam untuk satu sesi, mengapa pula jika belajar agama tiada masa dan asyik memberi alasan ‘sibuk’?

Hati yang tidak disentuh ayat-ayat Allah dan ilmu-Nya, semakin lama akan menjadi semakin kotor, sakit dan tenat kerana tabiat hati diciptakan Allah SWT memerlukan makanan. Makanan hati adalah al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.

ii) Terlalu berlebihan dalam perkara mubah

Banyak makan, tidur, sibuk dengan hiburan, permainan, shopping, menghias rumah berlebih-lebihan, sibuk bersenam dan berubat mengalahkan kewajipan sembahyang. Tidak tahu mana prioriti dalam kehidupan. Hal ini boleh merosakkan hati.

Agama tidak melarang manusia bersenang-senang, tetapi hidup ini mesti seimbang antara dunia dan akhirat. Jika setiap hari keletihan akibat mengikut segala kemahuan hawa nafsu sehingga tidak larat untuk beribadah, tentu keadaan sebegini akan menyebabkan seseorang menjadi lalai. Jika sudah lalai, hati menjadi keras dan kotor, tidak mampu membezakan yang baik dan buruk dalam perbuatannya.

iii) Menjadikan syaitan sebagai teman akrab

Amat berbahaya jika syaitan duduk dalam hati manusia. Meniupkan angin dengki, prasangka buruk, dendam amarah, riak dan sombong. Jangan biarkan syaitan masuk ke pintu hati kita dan menebarkan racun-racunnya. Berlindunglah kepada Allah SWT daripada gangguannya. Hati yang sakit melahirkan perangai-perangai yang gila, menyusahkan diri dan orang lain. Tidak ada wanita yang lebih hodoh dari si pendengki, pencemburu buta dan pendendam. Maka waspadalah!

3 – Kasar lidah

Kehodohan yang paling ketara adalah ketika seorang wanita melepaskan panahan lidahnya. Tajam menusuk hati orang yang mendengar, menyebabkan siapapun enggan bersahabat dengannya. Suami menghindari, anak-anak lari, jiran dan handai taulan menutup diri tidak mahu berhubungan dengan wanita yang tidak pandai menjaga lidahnya. Mengumpat, memfitnah dan mencaci telah sebati dalam dirinya. Al-Quran telah memberi amaran seksa bagi orang yang mengumpat saudaranya yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Surah al-Hujurat ayat 12)

Sesungguhnya jahil, buta hati dan kasar lidah adalah sehina-hina perangai yang dibenci makhluk apatah lagi Allah Taala yang Maha Suci. Kecantikan perlu diusahakan dan dicari, maka berhiaslah dan berubatlah untuk kecantikan zahir dan batin.

Renung-renungkan!

Friday, September 21, 2012

Download Adam & Hawa Drama


SALAM

Hi semua , Korang selalu tak tengok drama Adam dan Hawa kat TV tu ? Zul xpenah tengok pun cerita ni .. Tak tau lah pulak kalau drama ni syok. Tp ada sorang kawan Zul kat Bowling tu suka sangat dengan cerita ni, tak tau la pasal pa. Mungkin pasal cerita nya menarik atau pun sebab AARON AZIZ ? haha.. Ok Biar Zul cerita sikit pasal Drama ni , mana lah tau korang pun tak penah tengok mcm Zul kan ? 
( sebenarnya copy paste je kat Mr.GOOGLE Hihihi )

Adam dan Hawa Astro Mustika HD

Adam dan Hawa mengisahkan mengenai Ain Hawani atau Hawa, seorang remaja lepasan SPM yang berkerja sementara sebagai guru tadika di taman didikan kanak-kanak milik kakak kepada Adam Mukhriz.
Hawa dan Adam telah berkenalan dan akhirnya berkawan. Adam seorang lelaki kacak dan playboy yang bekerja sebagai juruterbang. Pada suatu hari Hawa dan Adam telah ditangkap basah selepas difitnah oleh seseorang yang mempunyai perasaan dengki terhadap hubungan mereka.

Hawa bagaimana pun tidak dapat boleh menerima ketentuan apabila dia dipaksa kahwin dengan Adam oleh keluarga. Hawa membenci Adam dan dia telah melanjutkan pelajaran ke luar Negara. Setelah pulang ke Malaysia, Adam masih mengharapkan cinta daripada isterinya itu, namun Hawa ego.
Waktu siaran Adam dan Hawa Astro.

SALURAN TV: Mustika HD
HARI: setiap hari Isnin hingga Khamis
MULAI: 27 Ogos ini
MASA: 10 Malam
PELAKON: Aoran aziz
EPISOD : 80 Episod

Download Adam dan Hawa Episod 1-80

Adam dan Hawa Episod 01
Adam dan Hawa Episod 02
Adam dan Hawa Episod 03
Adam dan Hawa Episod 04
Adam dan Hawa Episod 05
Adam dan Hawa Episod 06
Adam dan Hawa Episod 07
Adam dan Hawa Episod 08
Adam dan Hawa Episod 09
Adam dan Hawa Episod 10
Adam dan Hawa Episod 11
Adam dan Hawa Episod 12
Adam dan Hawa Episod 13
Adam dan Hawa Episod 14
Adam dan Hawa Episod 15
Adam dan Hawa Episod 16
Adam dan Hawa Episod 17
Adam dan Hawa Episod 18
Adam dan Hawa Episod 19
Adam dan Hawa Episod 20
Adam dan Hawa Episod 21
Adam dan Hawa Episod 22
Adam dan Hawa Episod 23
Adam dan Hawa Episod 24
Adam dan Hawa Episod 25
Adam dan Hawa Episod 26
Adam dan Hawa Episod 27
Adam dan Hawa Episod 28
Adam dan Hawa Episod 29
Adam dan Hawa Episod 30


P.S : Jika Zul Lupa nak Update Sila inform Zul kat Twitter ok ? Thanks :D

Thursday, September 13, 2012

Petua Islam Untuk Pemakaian Cincin

ASSALAMMUALAIKUM RAKAN-RAKAN TERSAYANG SEKALIAN

Rasanya lama dah kan Zul tak update ni blog . Sory sangat-sangat. Semenjank masuk semester 5 ni , makin banyak kerja yang perlu Zul lakukan. Sampai tiada masa untuk ber blog. Yang dah follow tu , Terima kasih Daun keladi Zul ucapkan. Semoga kita dapat mengeratkan lagi hubungan persahabatan kita. Ye tak ? Panjang juga kata-kata saya hari ini, tanpa bercakap panjang, hari ini Zul nak SHARE Petua Memakai Cincin Dalam Islam.


Nasihat Nabi Muhammad s.a.w kepada Saidina Ali sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin, pakailah di jari:

1. Jari manis

2. Jari kelingking (anak jari)

Jangan memakai pada jari tengah dan jari telunjuk. Nabi Muhammad s.a.w. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.. Petua ini adalah untuk lelaki dan perempuan.

P.S : Harap Kita dapat pengajaran dalam Pengisian kali ini :)


Wednesday, September 05, 2012

18 sebab kenapa manusia dirasuk jin


‎18 sebab kenapa manusia dirasuk jin
sumber : imam Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor, Ustaz Ahmad Dasuki Abd Rani

1. Apabila manusia meringankan solat dan tidak mentaati perintah Allah.
2. Terdapat alat muzik atau alat melalaikan didalam rumah
3. Meninggikan suara dalam bilik air
4. Menangis dan merintih sebelum tidur
5. Membuang air panas ke dalam bilik air
6. Melompat tinggi tanpa membaca Bismillah
7. Memasuki tempat gelap yang ditinggalkan
8. Perasaan terlalu takut dan terlampau gembira, seperti ketawa berlebihan
9. Selalu bertengkar suami isteri
10. Terlampau marah
11. Mengikut hawa nafsu
12. Terdapat gambar lukisan manusia dan anjing di dalam rumah
13. Terdapat lambang salib pada lantai, sejadah atau langsir
14. Menghadiri majlis yang melekakan tanpa menyebut kalimah Allah
15. Perempuan suka bersolek
16. Berlaku sihir perjanjian di antara jin dan tukang sihir
17. Jin jatuh cinta pada manusia
18. Suka membaca buku cerita hantu dan buku berunsur sihir.